Avui en dia, molts
pares se senten culpables al pensar si estan fent el correcte per als seus
fills o si seria millor fer el contrari. Aquesta actitud provoca en els menors
inestabilitat emocional, estem davant una generació de nens angoixats i
insegurs. Moltes vegades es tracta de menors amb pares cada vegada més protectors, obsessionats perquè els fills no pateixin, anticipant-se
als seus desitjos, resolent els seus problemes i justificant-los constantment.
Això causa moltes pors als infants. Tanmateix, fa que tinguin menys capacitat d’autonomia i amb la conseqüent baixa
tolerància a la frustració. Acostumen a ésser nens i adolescents amb agendes
molt plenes, amb moltes activitats que els mantenen contínuament ocupats, no
paren un moment. I que, sinó estan ocupats , diuen que s’avorreixen. Cal que
s’avorreixin, perquè és en aquests moments en els que reflexionen i son
creatius. Sense espai ni temps no hi ha
creativitat possible i es quan pot aparèixer ansietat i depressió. Són infants
que cada vegada tenen menys temps per a jugar, aspecte que els ajudaria a
desenvolupar-se emocionalment. Mitjançant el joc augmenta la seva tolerància a la frustració,
a controlar la impulsivitat, a respectar torns de paraules i a escoltar amb més
atenció. Tanmateix, el joc és una oportunitat
per a riure, fomentar el sentit
de l’humor i les emocions positives. Tots ells aspectes molt importants per al
benestar i posterior desenvolupament del nen.
Els menors necessiten
temps per a jugar i també temps per avorrir-se. Hi ha moments i edats per a
tot. No es recomanable que un nen tingui des que s’aixeca fins que se’n va a
dormir tot planificat, i que no li quedi cap minut lliure. Es difícil aguantar
aquest ritme, ja que es requereix
continua atenció, organització i planificació... no es pot distreure
jugant. Els nens d’avui en dia han d’aprendre a avorrir-se, a estar amb ells
mateixos. Cal dir que, si contínuament
l’adult els guia, no deixa que vagin sent autònoms i que generin recursos per ells mateixos. Per
tant, tindran dificultats en resoldre conflictes tant a l’escola, amb els amics
com a casa.
En el nostre dia a dia
a la consulta, els psicòlegs, acostumem a veure dos tipus de casos: 1) Pares que
venen a la consulta per tal d’aprendre a
relacionar-se i a educar millor als seus fills, sense tant desgast emocional
diari. Son nens que no tenen cap patologia important. Ajudem a aquests pares a gestionar
tota la part emocional del seu fill, volen aprendre sobre regulació
emocional, a tolerar la frustració i a poder ajudar al seu fill a
autocontrolar-se. 2) Per altra banda hi ha les patologies més complicades. Son
famílies que tarden molt a venir a
consulta. Els ajudem a millorar, a fer canvis de conducta i els donem pautes
educatives adaptades a la patologia del seu fill.
Una part important de
la tasca a consulta és la psicoteràpia individual amb el menor, ja que té molta
importància el treball individual en resolució de problemes, desenvolupament d’habilitats de tolerància a la frustració, gestió de les
emocions i generació de metes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada