Diverses investigacions
científiques dutes a terme en els últims cinc anys assenyalen que els nens que se sotmeten a una educació
estrictament digital perden capacitat d’atenció i d’altres facultats mentals derivades d’ella,
com la memòria, el càlcul, l’abstracció
o l’anàlisi.
Tal com apunta
Manfred Spitzer, especialista en
neurociència, l’ús de les tecnologies digitals per part del nens i joves provoca més
danys que beneficis. Els estímuls que rep el nostre cervell canvien constantment les connexions neuronals
i la capacitat d’emmagatzematge. Les pantalles danyen el desenvolupament
neuronal, i moltes vegades són la causa
de trastorns com el Dèficit d’Atenció.
Avui en dia, molta gent
defensa que no cal saber moltes coses,
sinó tenir competències tecnològiques, i que podem trobar-ho tot a Google. Però
cal tenir en compte, que sinó es tenen coneixements previs no sorgeixen preguntes.
I el coneixement previ és una eina imprescindible per treure profit de Google.
Per tant, com més se sap, millor es pot utilitzar Google.
De fet, l’atenció és la
base del coneixement i es requereix un mínim
d’ella per a subsistir. Hem centraré en tres tipus d’atenció – que són
els que proposen Smalley i Winston en el seu llibre “Conciencia plena”: ATENCIÓ
ALERTA, ATENCIÓ FOCALITZADA I ATENCIÓ EXECUTIVA. L’Atenció Alerta és la que
normalment utilitzem per fer les nostres tasques quotidianes sense masses
problemes, és com l’atenció Stand by, que està encesa encara que no vulguem.
L’atenció Focalitzada és quan quelcom
ens crida l’atenció i ens “roba” la mirada, els autors parlen d’atenció
focalitzada orientativa o selectiva. Pot ser conscient, però també pot ser
inconscient, per exemple, quan girem el
cap al sentir un soroll fort. Per altra part, el tipus d’atenció més important
és l’executiva, aquesta depèn de la nostra voluntat i només existeix si
nosaltres volem; estudiar, cuinar, caminar... Aquest tipus d’atenció implica no
distreure´ns, o si ho fem, tornar l’atenció al que estàvem fent ràpidament. L’atenció
executiva es pot entrenar com si fos un muscle, per tal d’anar-lo
desenvolupant i aconseguir cada vegada
més atenció. Cal treballar l’atenció de forma continuada i realitzant
exercicis específics , com saber
relaxar-se – és impossible concentrar-se sinó estem mínimament relaxats- , exercitar cada tipus d’atenció en concret: tant per
despertar l’atenció, mantenir-la o desenvolupar-la.
Un exercici per
mantenir i/o desenvolupar l’atenció
podria ser el següent: Quan aparegui un pensament insistent i obsessiu que no
ens deixa concentrar, es pot posar virtualment en un calaix de la taula. La
simple acció mental ja té efectes sobre el cervell i ens ajuda a focalitzar
l’atenció una altra vegada en el que fèiem.
Una altra forma
d’entrenar l’atenció és a través del mindfulness
o atenció plena. S’aconsegueix prestant atenció a una única cosa, com la respiració, enfocant la ment només a
aquell objecte. Amb la pràctica perllongada, la ment tendeix cada vegada a ésser més capaç de romandre en la respiració o de detectar fins i tot l'inici de l'impuls de distreure’s en
una altra cosa, quan ho detecta, és més capaç de resistir-se a l’impuls i de romandre
en la respiració o pot tornar ràpidament a ella. Per tant, la pràctica diària de només
deu minuts de relaxació i atenció plena proporciona beneficis acadèmics en nens i adolescents. Les
funcions cognitives milloren amb mindfulness després de només quatre o cinc
dies d’entrenament, especialment en processos atencionals: per exemple control
emocional, orientació i estat d’alerta. També milloren les funcions executives de memòria de treball, planificació , presa
de decisions, l’autoregulació i molts altres comportaments dirigits a
objectius.
Per últim unes recomanacions per cuidar l’atenció: Una bona atenció s’aconsegueix dormint adequadament i fent esport. Dedicant temps suficient a entrenar l’atenció, amb exercicis o amb les
tasques quotidianes, evitant qualsevol tipus de distracció a l’hora de
concentrar-nos. Cal descansar cada cert
temps, obligant-nos a fer pauses, ja que l’atenció difícilment es manté més de
vint minuts seguits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada