Els nostres adolescents
estan cada vegada més enganxats als mòbils i aquests aparells s’han convertit
en un símbol de l’adolescència. Estudis recents s’han plantejat que l’ús del
mòbil afavoreix la depressió, ansietat i l’aïllament social en els adolescents.
Però encara no s’ha con firmat la relació causal d’aquestes correlacions, i
encara hi ha molts investigadors que reconeixen no saber com afectarà al
desenvolupament i al comportament.
La psicòloga
social Sherry Turkle, de l’Institut de
Tecnologia de Massachusetts, al 2015 va
publicar el llibre “ En defensa de la
conversación: el poder de la conversación en la era digital” (Ático de los libros
2017). En aquest llibre argumentava que
tant adults com adolescents estaven perdent la capacitat d’entendre’s i atendre’s mútuament per culpa de la
naturalesa desarticulada i solitària de les comunicacions electròniques. Precisament,
aquestes són facultats que ens fan ser
humans.
Per altra banda,
Laurence Steinberg, catedràtic de
psicologia de la Universitat Temple de Pennsilvania i expert en desenvolupament adolescent, i que
al 2014 ha publicat l’obra “Age of opportunity”, sobre la capacitat de
canvi dels adolescents. Diu que “ ja ha passat
amb el rock i l’ordinador. La joventut del món ha sobreviscut a tot, i
creu que sobreviurà als telèfons intel·ligents”.
La mateixa qualitat que fa adaptables als
adolescents és també el seu punt
vulnerable. A l’inici de la pubertat, el
cervell mostra una gran plasticitat i una notable capacitat de remodelació. Els
adolescents sempre estan impulsats a cercar novetats i a assumir riscos, els joves posseeixen
circuits neuronals flexibles que faciliten l’adaptació a l’entorn mentre prenen decisions i aprenen. A mesura
que es va arribant a l’edat adulta la
plasticitat va disminuint i la seva conducta
es torna més rígida. Com diu Steinberg, “qualsevol vivència que
s’experimenti a l’adolescència té possibilitats d’influir en el cervell. El
cervell dels nens i adolescents es veu influenciat per factors de tot tipus:
progenitors, amics, escola, etc... els telèfons intel·ligents no tenen cap
rellevància especial. Però, tot al que un dedica més temps deixa empremta més
profunda en el cervell.
Als adolescents
enganxats als mòbil se’ls etiqueta de solitaris, sense empatia i amb
dificultats per a les relacions reals amb amics i parelles. Es tem que, el
telèfon mòbil substitueixi les conductes saludables, com retrobaments cara a
cara. Com a aspecte positiu cal dir, que molts adolescents es relacionen en
xarxes amb la mateixa gent que en persona, i que aquests contactes, aquests
missatges, serveixen per enfortir la relació. Un altre aspecte a tenir en
compte és que en el mòbil, els adolescents, troben la possibilitat d’explorar
relacions de tot tipus, eludint la vigilància directa dels pares. De fet, comunicar-se a través del
mòbil i reforçar vincles, pot ajudar a millorar l’empatia. Molts adolescents
verbalitzen que es relacionen en línia amb els amics de la vida real, i és
possible que entre ells estigui sorgint un vincle diferent i més profund
gràcies a les intimitats que comparteixen així, però que els resultaria
més difícil expressar en persona. Mentre
els adolescents es submergeixen en el complex món de la sexualitat i les
relacions de tot tipus, també s’estan trobant a si mateixos, s’està formant la
seva identitat.
Als EE.UU., els pares
regalen als seus fills un telèfon mòbil
als 12 anys i els diuen “ Sort amb les noticies falses, l’assetjament i el
porno” . Segons diu Nicholas Allen, director del Centre de Salut Mental Digital de la Universitat d’Oregón “esperem a que madurin de cop
i aprenguin a bregar al món dels adults. Hem d’anar modelant amb el temps aquestes experiències que van
vivint perquè així vagin adquirint la
seva autonomia. Sens dubte, és un àmbit on l’educació i les polítiques
publiques tenen un paper important.”
Com ja he dit en altres
posts, mantenir una bona relació amb els progenitors és un dels aspectes
essencials de la salut mental de
l’adolescent. Per tant, seria més necessari que els pares intentin entendre’s
amb els seus fills en l’ús de les
tecnologies. No seia millor preguntar-los que els fascina del mòbil, més
que dir-los “deixa’l damunt la taula”.
Finalment dir, que cal intentar entendre
l’esperit adolescent. Com diu Jay Giedd, director de psiquiatria infantil i
adolescent de la Universitat de Califòrnia a Sant Diego, “La raó per la que som nosaltres aquí i no els
neandertals és perquè nosaltres tenim
adolescents. Els neandertals desconeixien l’adolescència: eren pares als 12
anys. L’ús que feien de les eines no va canviar gens durant quasi 200.000 anys. El seu cervell era més
voluminós que el nostre, però van ésser incapaços d’adaptar-se quan el clima va
canviar. Per la seva naturalesa, el cervell adolescent s’adapta a l’entorn.
Potser, els joves d’avui en dia no memoritzin l’alçada de les muntanyes i la
longitud dels rius, però seran capaços
de trobar la senyal enmig del soroll. Cal dir, que el volum de dades que
anem reben dia a dia va creixent, i que el cervell dels adolescents d’avui en
dia està més preparat per prioritzar i rastrejar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada