Desde la perspectiva psicològica, l’autoestima és un aspecte fonamental
del nostre equipament mental, necessari per al bon funcionament de la persona.
Podríem dir que l’autoestima funciona com el sistema immunològic de la
consciència, oferint més resistència, força i capacitat regeneradora davant les
dificultats i problemes de la vida. Al parlar d’autoestima , cal dir, que és
bàsic, el marc familiar, escolar i social en el qual creixem. Un marc familiar
sa i que proporcioni els elements afectius i de seguretat personal, tindrà una
importància definitiva en el procés de generar la base d’una bona autoestima,
que posteriorment anirà evolucionant i desplegant-se. La seguretat s’educa en
l’equilibri just entre la crítica i el reforç positiu. Quan només hi ha crítica
l’autoestima baixa; quan només hi ha reforç positiu no s’estimula l’esperit
crític.
A la infància el joc ajuda a
formar i a construir una bona autoestima. El joc és una activitat lliure, no
jutjada, amb un marge d’error i en la qual es disposa d’un espai personal. Pot
estimular l’afany de conquesta i de superació personal; pot proporcionar
confiança en un mateix i suposa una oportunitat d’expressar sentiments. A més,
afavoreix la interiorització de normes i pautes de comportament social. El joc,
en definitiva, configura una actitud vital i és una pedagogia senzilla sobre
els límits, les normes, el triomf i la derrota. Tots, elements clau en la
construcció de l’autoestima.
Els adolescents poden parlar de l’amistat com una eina necessària per a
la seva autoafirmació i autoestima. Per enfortir l’autoestima és imprescindible
la construcció de vincles positius amb altres iguals, perquè els ajuden a
sentir-se útils, estimats, desitjats, que els han triat i que son importants.
L’experiència de l’amistat en la preadolescència i l’adolescència és la primera
experiència afectiva important que tenen els joves. És la primera vegada que
experimenten l’amor d’amistat per elecció. Abans han tingut experiències d’amor
amb els pares, avis, oncles..., però no han estat per elecció. No es tracta de
tenir molts amics, però sí de tenir algú que et triï i a qui tu triïs.
Els adolescents necessiten explorar, descobrir i pertànyer i, a poc a
poc, si prèviament els pares han fet una bona tasca educativa, com per exemple,
permetre l’entrada dels amics a casa que pot ser beneficiós per crear ponts de
diàleg entre pares i fills, o bé incentivar activitats culturals, esportives o
lúdiques, aniran escollint els ambients i les amistats que més s’adeqüin a la
seva manera de ser i als valors educatius rebuts. La feina prèvia que hauran
anat fent durant anys els pares podrà ser decisiva a l’hora d’escollir els
amics.
Els dos pilars de l’educació són la família i l’escola, que han de tenir
un mateix llenguatge: els pares participant activament en l’escola i aquesta vincular-se
molt de prop amb l’entorn del nen. Família i escola han d’incidir en
l’aprenentatge de l’autoconeixement: acceptar les pròpies limitacions i ser
conscients de les pròpies capacitats, tolerar la frustració i aprendre dels
fracassos, educar en la perseverança i aprendre a valorar l’esforç, donar
importància als reforços positius, valorar i potenciar l’expressió dels
sentiments, interessar-se empàticament pels seus problemes, interessos, il·lusions,
etc.
No només s’educa a través de la paraula, sinó també a través de les
accions, els sentiments i les actituds. Deia Gregorio Luri: “ el paper
fonamental d’una escola és fer visible al nen les possibilitats més altes d’ell
mateix”.
“ Estimar” vol dir avaluar, és a
dir, fer entrar en joc el sentit crític per veure la realitat des de la nuesa
del qui sap que en el valor de cada paraula, pensament o gest pots expressar,
que ets capaç d’examinar-te amb valentia i així podràs millorar i fer millorar
el teu entorn ( Josep M. Forcada).
La lectura segueix sent una eina indispensable en l’aprenentatge i la
transmissió de coneixement. El futur d’una societat depèn en bona mesura de
mantenir tant l’hàbit com el plaer de llegir.
Un alumne amb vocabulari té més capacitat per comprendre al docent, i
adquirir nou coneixement. En canvi, a un nen lingüísticament pobre, sense
eines, no se li pot dir el mateix, perquè se l’estaria frustrant.
Els alumnes aprenen molt de la relació amb els altres alumnes. Als EEUU,
tenen comprovat que els alumnes que estan sols, presenten un índex de fracàs
escolar més elevat, perquè no tenen ningú amb qui compartir els seus dubtes i
per això, fan projectes perquè els nois comprenguin el valor de comptar amb els
altres. En canvi aquí, enfrontem els nens al seu fracàs de forma aïllada, i
sense donar-los cap possibilitat de sortida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada